10|10 music 3C1P Ben Cyran Brussel Colombianas Cyran Records Dirty Toy Company Fashion INTERVIEW Leuven MVNSI Raf Cyran Recordlabel Stories Tekst Tienen Viral Crush Wolf Logist

Cyran Records: ‘Waarom eerst je studies afronden en daarna gaan werken?’

Cyran Records

Raf Cyran is 22 jaar en afkomstig uit Tienen. Momenteel studeert hij aan de Leuvens-Limburgse hogeschool UCLL een banaba Superior Enterprise Administration. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van Cyran Data, zijn eigen recordlabel, en 10|10 music, een hiphop ‘collective’. Niet meteen de meest alledaagse studentenjob, als je ’t mij vraagt, maar wel een enorm inspirerend verhaal dat drie jaar geleden begon. Van scholar tot entrepreneur, maar dan tegelijkertijd.

 

Hallo, kan je jezelf even voorstellen?

‘Ik ben Raf Cyran, 22 jaar oud en afkomstig uit Tienen. Ik ben oprichter van het label Cyran Records en 10|10 music. Daarin ben ik label manager en doe ik het overkoepelende management van de artiesten, dus artist management. Daarbij verzorg ik vanaf het begin al de opnames voor de artiesten. Af en toe is er ook wat mixing bij, en sowieso het producen zelf. Ook voor Farflow (DJ-duo dat hij vormt samen met Wolf Logist, nvdr.) Euhm, wat doe ik hier nog? Eigenlijk zowat alles, ik werk overal zowat aan mee. Af en toe de Creatieve Direction, soms het Grafische aspect door bijvoorbeeld een cover ontwerpen. We maken ook clips, maar dat is vooral de job van mijn broer Ben Cyran. Er zijn zoveel dingen… Je kan het best zien als een soort overkoepelende functie, ik ben zowat de manager van het label.’

Hoe beslis je als jongere om een eigen report label op ter richten?

‘Dat was een paar jaar geleden. Het zal ongeveer een 3-4 tal jaar geleden zijn dat ik gestart ben met Cyran Records, dit jaar kwam er ook nog 10|10 music bij op 31 mei. Het is eigenlijk begonnen als een persoonlijk projectje. Ik was altijd al muzikant in het Tiense, mijn thuisstad en omgeving, en ik heb hier en daar wel wat optredens gedaan in de buurt en muziek gereleast. Ik heb altijd al het gevoel gehad dat het moeilijk was als band om muziek uit te brengen en ik merkte dat het steeds moeilijker werd om nog vooruit te geraken als band. Het draait tegenwoordig om DJ’s, wat niet slecht is, need muziek verandert altijd. Maar het is heel moeilijk, nu ook, met het grote overaanbod by way of het web om jezelf te kunnen tonen aan de wereld en iets te betekenen. Alles is makkelijker om te doen, tot en met het opnemen. Maar dat maakt het weer moeilijker omdat er dat grote overaanbod is. En ik had direct die evolutie in de muziekwereld door en dacht: “Hier moet verandering in komen.” Zeker omdat ook de muziekscene in Tienen afgezwakt was de laatste jaren en zelfs nog steeds wat is.

We zijn echt een familie, we zijn een collective.

Wat ik eigenlijk wou doen met Cyran Data is bands en muzikanten uit de streek meer kansen geven. Dit door eigenlijk een totaalpakket aan te bieden aan wat ze allemaal nodig zouden kunnen hebben als band om te kunnen starten. We zijn begonnen met een paar bands, Soiled Toy Firm was daarvan de allereerste die zich bij ons aansloot. Ze zijn er nog altijd bij, need we behouden altijd een hele goede relatie met onze artiesten. Tot nu toe is er nog niemand geweest die zei dat ze niet meer wouden samenwerken, dus dat is wel fijn om te weten. (lacht) We hebben echt een hele shut relatie met al onze bands omdat we het ook echt op een familiare manier willen aanpakken, we zijn niet het corporate-achtige. Allez we willen niet zo “het bedrijf” worden, we zijn echt een familie, we zijn een collective. Ook met 10|10 music zijn we een collective, maar op een andere manier.

Zo zijn we gestart met opnames aan te bieden, need ik had leren producen en ben zo een beetje in de elektronische muziek gevallen. Ik ben van het producen van elektronische muziek overgestapt naar het opnemen van muziek, het mixen en masteren van muziek met echte instrumenten.’

Jullie bieden een totaalpakket aan ondersteuning, van waar haal je al die experience?

‘Dat is echt geleidelijk aan gekomen. Ik ben begonnen opnames en het mixen en masteren. Dit had ik geleerd doorheen de jaren door het producen van elektronische muziek. Daarna pas ben ik me beginnen specialiseren in het opnemen van echte instrumenten. Need mensen die nog niets afweten van opnemen, daar moet je op inspelen. Als ik audio hoor van de eerste opnames die ik met onze artiesten heb gedaan en deze vergelijk met nu dan hoor je dat zowel de muzikanten als ikzelf gegroeid zijn. Het is altijd een leerproces geweest, echt wel. De allereerste keren dat ik bijvoorbeeld opnam met Soiled Toy Firm… Ik weet niet of je het al gehoord hebt. En als je dat dan vergelijkt met nu. Heb je het nieuwe album van Viral Crush al gehoord? Ik ga een voorbeeld geven, dan merk je het meteen.

http://www.21bis.be/wp-content/uploads/2018/10/Cyran-Records-voorbeelden.m4a

 

Dat eerste fragment is ondertussen drie jaar geleden. Hebben we meteen ook een antwoord op de vraag wanneer we gestart zijn. (lacht) Op die drie jaar tijd is er echt veel veranderd qua kwaliteit, het is altijd al een leerproces geweest en zal dat ook altijd zijn. Er is namelijk geen eindstage in de kwaliteit, je zal altijd kunnen verbeteren. Toen we begonnen met releasen deden we dit gewoon op YouTube en Soundcloud, voor de bands dan vooral op YouTube. Puur omdat we dachten: “Dat is tof wat we gemaakt hebben, we gaan dat op YouTube plaatsen en kunnen de mensen er via dat platform naar luisteren.” Of dat was oorspronkelijk toch de bedoeling, zodat we bands als Soiled Toy Firm ook konden tonen aan de wereld met een YouTube video en met hun eerste singles.

Maar daar stopt het niet voor jullie.

‘Daar stopt het inderdaad niet, ik had al wel wat interesse in visuele en wat kunstigere dingen en zo ben ik albumcovers beginnen te designen. Puur uit interesse, omdat ik een beetje met Photoshop bezig was. En ook met After Effects, om wat meer visuele video’s te maken voor we met clips bezig waren. Dat is er eigenlijk wat bijgekomen. Dan ben ik tegen de bands beginnen zeggen: “Als jullie dat willen zeggen jullie het maar en dan maak ik dat ook.” Dat is eigenlijk een additional ding geworden. Zo viel ik meer in die muziekindustrie. Ik ben het enterprise facet meer beginnen ontdekken en leerde hoe het allemaal in elkaar zit. Dus minder het producen en meer echt de muziekindustrie. Daarna heb ik er vooral gewerkt om mijn netwerk uit te breiden waardoor ik ervoor kan zorgen dat de muziek op Spotify, iTunes en zo verder kan staan. Need dat was eigenlijk mijn volgende doel. Ik dacht: “YouTube is niet genoeg, mensen streamen op Spotify en Apple Music dus ik moet die muziek ook daar op kunnen krijgen.”

Ik ben hiernaar op zoek gegaan om ook dit aan de bands aan te kunnen bieden, en liefst ook zo goedkoop mogelijk. Er zijn labels die hier een grote procent van afhouden voor zichzelf, dat wil ik niet doen. Ik geef zo veel mogelijk aan de artiesten, dat is altijd al het hoofddoel van het label geweest. Wat er nog bijgekomen is, zijn de videoclips. Dat is sinds een half jaar geleden. Deze maakt mijn broer vooral, hij heeft een grote passie ontwikkeld voor videografie. Daar zijn we nu dus ook volop in aan het investeren, het aankopen van nieuwe gear. Dus nu zijn we clips aan het maken voor de artiesten.

We zijn aan het uitbreiden, zo hebben we internet een eerste single gereleast met een groep uit Leuven. Alles is aan het beteren, zeker sinds de video’s. Principally, we proberen alles aan te bieden wat de artiesten nodig kunnen hebben. “We willen dat een artiest naar ons toe kan komen met een nummer dat ze hebben geschreven, en dat wij de rest doen.” Dat wij gewoon zeggen van: “Wij zorgen voor alles.” Ook administration bieden we aan, wij zorgen voor promo. Dus dat wil niet alleen zeggen dat we dat gaan posten op social media, het wil ook zeggen dat we nieuwe releases bijvoorbeeld doorsturen naar radio- en perscontacten, naar on-line blogs. Gewoon om zoveel mogelijk in het zicht te komen. We doen eigenlijk zo veel mogelijk voor de scene op die manier.’

Hoe combineer je dit met je studies?

‘Dat vraag ik mezelf soms ook af. (lacht) Als ik heel eerlijk moet zijn, ik heb er geen ultieme tip voor. Als iemand anders het weet wil ik het graag horen want het is niet altijd gemakkelijk. Ik doe altijd mijn best om er zo veel mogelijk mee bezig te zijn. Maar het is een passie, dus dan gaat het allemaal wel veel sneller en steek je er liever tijd in. Het is geen sleur, je doet het met plezier. Maar natuurlijk met mijn studies… Daarbij komen ook nog een privéleven, een relatie, hobby’s en andere verplichtingen. Het is absoluut niet gemakkelijk. Maar ik denk dat het vooral komt door de passie en gedrevenheid van ons allemaal, need we zijn ondertussen met een heel staff. Ik denk dat dat vooral de reden is dat we zo snel, relatief gezien, vooruitgaan.’

Momenteel hebben jullie een 5-tal groepen onder het label en ook al een Three-tal onder 10|10 music, jullie andere label, dit zijn vooral lokale artiesten. Dromen jullie ervan om ooit verder te gaan?

‘We zijn aan het uitbreiden. Het is niet de bedoeling dat we in het Tiense blijven, we zijn ondertussen al aan het uitbreiden naar Leuven, hebben producers van Landen. Er is iemand van Hasselt die ondertussen zelfs in Gent woont. We zijn met Brusselse artiesten bezig. Het is niet meer de bedoeling dat we het echt in Tienen houden. Dat is logisch als je wil groeien, dan kan je het niet bij een kleine stad houden, ik denk dat we dan eerder naar België gaan kijken. Dat past ook goed bij onze missie. Het doel is uiteindelijk om nog verder te kunnen groeien en een begrip te worden binnen de Belgische muziekwereld. We willen dat artiesten het gevoel hebben dat het bij ons een mooie plaats is om hun carrière te beginnen.’

Als je eender welke artiest onder het label zou kunnen hebben, wie zou dit zijn?

Wow, dat is een moeilijke vraag. Zeker omdat we als label voornamelijk samenwerken met onbekende artiesten. Maar we zijn vooral in de hiphop industrie bezig momenteel, dus iemand als Damso of Roméo Elivis dat zou wel mooi zijn.

Raf Cyran heeft op 22-jarige leeftijd al zijn eigen recordlabel. | © Yana Vandeborne

Wat is het zotste dat je al meemaakte sinds de oprichting?

‘Het leukste was denk ik toen we 10|10 music opgericht hebben. We hebben ons meer gestort in de hiphop wereld en toen we de eerste clip van MVNSI gelanceerd hebben is er heel wat reactie op gekomen van radiostations. De music staat ook nog steeds in de grootste Belgische hiphop-lijst op Spotify

Ikzelf heb in de zomer de festivals gedaan, als promo dan vooral, en zat op een second in de backstage toen ik plots een telefoontje kreeg van Knack. Ze wouden een hele unfold doen over MVNSI en ik dacht: “Ja waarom niet, wow, tuurlijk.” En dat was voor mij wel zo’n second waarop ik het gevoel had dat we nu op de goede weg zijn.’

Wil je nog iets kwijt aan je medestudent?

‘Je kan echt student zijn en toch al heel ambitieus zijn. Ik heb altijd veel vrienden gehad in de unief die zeiden ‘ik weet nog niet goed wat ik wil doen’ of ‘ik denk dat ik dit wil doen, maar ik ben nog niet zeker’ of ‘ik ga daar mee wachten en ga eerst gewoon mijn studies afmaken en dan zie ik wel’. Ik heb altijd het omgekeerde gedacht. Waarom eerst je studies afronden en daarna gaan werken? Als scholar woon je meestal nog thuis en je hebt niet te veel verplichtingen of kosten. Het is in mijn ogen echt het second om op zoek te gaan naar jezelf en je plek in de wereld te ontdekken. In mijn geval is dat de muziekindustrie. Ik heb ondertussen de juiste weg gevonden en ga me niet laten stoppen. Ik moet dat nu doen, en niet als ik afgestudeerd ben.’

Je wil een mannequin zijn.

‘Klopt, ik hoop dat meer studenten mijn voorbeeld volgen en de sprong durven wagen. Ik was er ook niet zeker van toen ik begon en had ook geen bakken lef. Je moet altijd klein beginnen en dan denken: “Wat is de volgende stap?”‘

 

Wil je de artiesten achter Cyran Data leren kennen? Go forward en luister naar deze Spotify-playlist vol Cyran-artists.

 

Tekst: Yana Vandeborne, Foto’s: Yana Vandeborne, Audio: Yana Vandeborne